Dar es Salaam

24 januari 2019 - Dar es Salaam, Tanzania

Hoi allemaal,

Op zondagochtend heel erg vroeg was het dan zover, de vlucht naar Tanzania, via Zürich, samen met May een andere Randstad volunteer. Dit ging allemaal soepel en zelfs het aanvragen van het visum vond ik meevallen (niet sarcastisch bedoeld). Duurde slechts een uur (ik was voorbereid op minimaal drie uur wachten) en we hoefden ons maar bij vier verschillende mannetjes te melden (iemand die hier een verbeterprojectje wil starten?) De VSO chauffeur stond ons op te wachten en we werden naar de lodge gebracht, prima kamers, alleen deed mijn airco het niet, dus ik heb niet echt geslapen. We moesten vroeg opstaan, want maandag was dan de eerste dag op het VSO kantoor. We krijgen een week introductie en vliegen dan zaterdag naar Mwanza, de plaats van onze placement. De introductie is samen met 4-6 andere volunteers, allemaal Tanzaniaans. Vijf van hen werken aan hetzelfde project en drie van hen gaan ook naar Mwanza, als ik het allemaal goed begrepen heb. Een van de volunteers is net als ik een communication specialist, heel fijn om een lokale collega te hebben die hetzelfde gaat doen. De introductie gaat over verschillende onderwerpen, van social inclusion tot hoe declareer je onkosten. De lunch is telkens geregeld en super lekker, vaak rijst en aardappelen met vlees en groente op een Tanzaniaanse manier. Ik weet niet hoe ik dit beter moet uitleggen.. En met vers fruit als toetje.

De introductie is soms wat rommelig. Tussen de sessies door moeten we veel wachten en ik vind de uitleg niet altijd even duidelijk. Veel dingen begrijp ik dus net niet helemaal. Er is hier een mobiel betalingssysteem (M-Pesa, betekent iets van  mobiel geld). Lijkt allemaal handig, maar om in het Swahili uit te vinden hoe het werkt is wat ingewikkeld. Met wat hulp van de lokale volunteers en Veronica (Randstad volunteer die al zes maanden op Zanzibar heeft gezeten) zijn we eruit gekomen (denk ik haha).

Dinsdag zijn we met Veronica en een Franse volunteer naar het Mzungu (Tanzaniaans woord voor witte mensen, niet beledigend bedoeld hoor) gebied van Dar es Salaam geweest. Een Gin Tonic aan de kust met mensen die duidelijk uit konden leggen hoe dingen werken was, zonder dat ik het wist, precies wat ik nodig had. Bij de lodge moesten we van kamer verwisselen, want "de kamer die we hadden was te klein." Ik vond dat een beetje overdreven, de kamer was prima. Maar toen ik mijn nieuwe kamer zag was ik er intens blij mee. Een goed werkende airco die je kan instellen op een temperatuur <3. Ik heb een stuk beter geslapen die nacht. Stiekem ook best fijn dat er meer dan 6 stralen water uit de douche komt. Woensdagavond hadden we een diner met de country director bij een Ethiopisch restaurant. Leuk om iedereen wat beter te leren kennen en het eten was heel lekker.

Morgen zullen we de project manager ontmoeten. Ik ben benieuwd.

Tot de volgende keer!

Ps. Veel plezier in de sneeuw! Moeilijk voor te stellen dat het zo koud is, terwijl het hier meer dan 30 graden is

1. Ebru:
    24 januari 2019
    Super leuk om je eerste ervaringen te lezen. Enjoy!
  2. Pap en mam:
    24 januari 2019
    Wat een ervaringen en belevenissen allemaal. Leuk hoor Frederiek om dit allemaal te lezen.
  3. Roald:
    24 januari 2019
    Mooi avontuur hoor, leuk om je ervaringen te lezen!
  4. Margreet:
    24 januari 2019
    Je kunt zien dat je communicatie specialist bent: het verhaaltjes schrijven gaat je heel goed af 😘. Zal je zeker blijven volgen en oh ja, ben blij dat jij je bij die sneeuw ook niets voor kunt stellen in de warmte 😎☀️🌴🇧🇶 Veel plezier!
  5. ‘Ome Rob’:
    24 januari 2019
    Leuk om je ervaringen te lezen. Al wat ‘dansende n.........s’ ontmoet?
  6. Frans & Elly Visscher:
    25 januari 2019
    we vinden het ongelooflijk leuk, dat wij ook jouw gezellige geschreven verhalen kunnen lezen over je belevenissen. Wat lekker, dat je een "airco"- kamer hebt; dat scheelt zo'n stuk om goed te slapen ! Hartelijke groet,
    Frans&Elly.
  7. Nadesh: