Market adventures

29 januari 2019 - Mwanza, Tanzania

Hoi allemaal!

Ik bedacht me dat ik het allerbeste van Dar es Salaam ben vergeten te vertellen in mijn vorige post. Hierbij dus alsnog... Je kan dus gewoon met Uber een tuktuk bestellen! Ik vind het echt fantastisch. Je ziet dan in de app geen auto's rijden maar kleine bajajis (tuktuks). Je voert je bestemming in en er komt binnen een paar minuten een bajaji voorgereden en kan ook gewoon contant betalen. Geweldig toch. Helaas geen bajaji Uber in Mwanza, er is helemaal geen Uber, maar wel een vergelijkbare app, Taxify. Hiermee kun je ook taxi's of boda boda's (motoren) bestellen. Hoewel ik niet zeker weet of ik achterop zo'n boda boda wil zitten.

Vrijdag zijn we nog voor een lange dag naar het VSO kantoor gegaan. Daar hebben we de project manager ontmoet, super aardige man. We hebben een korte uitleg over het project gekregen en deze week krijgen we meer info. Zaterdag zijn May, de nationale volunteers en ik naar Mwanza gevlogen. Veronica volgde zondag. We hebben twee nachten in het hotel geslapen terwijl wij ons appartement hebben bekeken en spullen gekocht. Op wat meubilair na is het appartement leeg, dus wij moesten zelf borden, bestek, schoonmaakspullen etc. kopen. Bij een gebrek aan een Ikea en Action gingen we naar de lokale markt. Er ging een lokale volunteer met ons mee, want als Mzungu betaal je veel te veel en het Engels van de meeste mensen is niet zo goed (hoewel beter dan mijn Swahili). Je kan op de markt dus echt van alles kopen, van watermeloenen tot cirkelzagen en van een toiletborstel tot complete bedden. Een cirkelzaag is wat overdreven, dus we hebben voor ongeveer 38 euro drie pannen, bestek, borden, wat kookgerei, bekers en een emmer gekocht.

Op zondag hebben we Veronica van het vliegveld gehaald en zijn we naar het appartement gegaan. Maandag hadden we de eerst dag op het kantoor in Mwanza. Het was een vrij langzame dag, want de projectmanager is niet op kantoor deze week en wij wilden ook nog tijd hebben om spullen te gaan kopen. May, Veronica en ik zijn dus ook rond de lunch weggegaan en hebben onze spullen verhuisd. Castro, de taxichauffeur, wilde ons wel helpen met wat inkopen, dat gaat natuurlijk op zijn Tanzaniaans. We gingen eerst wat eten bij plek waar 's avonds ook live muziek is. Het eten was heel lekker en ik heb dus voor het eerst vis gegeten (ja mam, je leest het goed. Frederiek aan de vis). Castro heeft ook de kop van de vis gegeten, maar dit ging mij toch wel een flink aantal stappen te ver. Ik hoef geen ogen van een vis leeg te zuigen, ben ik toch te Mzungu voor. Mwanza ligt aan het Victoriameer en daar wordt veel verse vis gevangen. Het kan dus zijn dat de vis op je bord diezelfde ochtend nog gevangen is. Na de lunch zijn we weer richting de markt gegaan, maar dit keer naar een andere plek en daar hebben we allerlei schoonmaakspullen gekocht. Best makkelijk, want we wilden ook een stoffer en blik hebben, maar dat had de verkoper niet. Dan rent hij gewoon even naar de buren die dat wel hebben en zo heb je een hele huisraad bijeen. Vervolgens naar twee verschillende supermarkten voor wat boodschappen. In totaal kostte dit ongeveer vier uur, maar dan sta je dus wel ineens met de taxichauffeur gitaar te spelen in een supermarkt (true story). Of nou ja, hij speelde gitaar, ik heb nog steeds geen muzikaal talent.

Het appartement zelf is op zich prima. Er zijn drie slaapkamers en twee badkamers, waarvan een aan de "master bedroom" vastzit. Verder is er niet veel verschil tussen de kamers, ze zijn ongeveer even groot. We gingen loten wie welke kamer kreeg en (sorry May en Vero) ik won de loting en kreeg dus de master bedroom. Voordeel daarvan is, dat die bijbehorende badkamer een normaal toilet heeft en de andere niet. Nou ben ik ook weer niet zo gemeen om die badkamer voor mezelf te houden. Het appartement ligt in een beveiligde compound, met twee bewakers en honden. Het allergrootste nadeel is de locatie. Het ligt buiten het centrum en ver van het VSO kantoor vandaan. Het kost een half uur met de auto om op kantoor te komen en wij hebben natuurlijk geen auto.

Ondertussen word ik helemaal lek geprikt door de muggen. Ik snap niet hoe, want ik word nog gestoken onder een klamboe, met deet en met een airco en een ventilator aan. In het appartement is geen airco, maar we hebben wel een ventilator gekregen. Ik stop dus voorlopig maar niet met de malariapillen.

Morgen staat een ontmoeting met de local officials op het programma en vanavond gaan we misschien ergens pizza eten met andere volunteers. Denk dat mijn maag wat bekends eten wel fijn zal vinden, want ik ben ook een paar dagen niet zo lekker geweest. Nu ben ik alleen nog heel verkouden, maar dat komt vanzelf wel weer goed.

Dan als laatste; ik houd me aanbevolen voor tips voor goede boeken. Heb er tot nu toe drie gelezen, dus ben op zoek naar nieuwe boeken voor op mijn e-reader. Dank Natalie voor de Nachtegaal! Heb hem inmiddels uit en was inderdaad een heel goed boek!

Tot de volgende keer!

Ps. Een disclaimer voor de familie/vrienden van May en Veronica; The views and opinions expressed by me do not necessarily state or reflect those of May or Veronica. Furthermore, the assumptions and insinuations made by me do not necessarily reflect those of May or Veronica ;-)

1. Pap en mam:
    29 januari 2019
    Lieve Frederiek,
    dank je wel voor jouw leuke verhaal! We kunnen ons nu weer een beetje beter voorstellen hoe het leven in Mwanza is. Wat een ervaringen. Jammer dat de muggen jou ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch de hele tijd te pakken nemen. We zijn heel benieuwd hoe het zal gaan als jouw project echt gaat beginnen. Veel succes alvast.
    Veel liefs,
    pap en mam
  2. Marlene:
    30 januari 2019
    Wat een avontuur zeg. Nu al en dit is pas het begin. Leuk om te lezen! Hier sneeuwt het vandaag. Nou ja er vallen witte vlokjes uit de lucht en op de grond is het nagenoeg weg. In ieder geval hebben wij hier geen last van muggen hihi. Liefs Marlene.
  3. Thomas:
    18 februari 2019
    Hi Fritsie,

Leuk verhaal! Ik heb even wat ingehaald. Klinkt als 1 groot avontuur!

Hieronder wat boektips van mij:

Het geluid van vallende dingen
    Vásquez, Juan Gabriel

De zoon van de verhalenverteller
    Jarawan, Pierre

Het gordijn